جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۲

رئیس سازمان سینمایی کشور:

«نسل‌های بعد» از اقدام امروز ما سوال خواهد کرد/ «امید جهان اسلام» امروز به شما سینماگران است/ اجازه «تحریف تاریخ» را ندهید!

محمد خزاعی

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور در آئین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان داشت: امروز در موقعیتی در کشور و عرصه بین‌الملل هستیم که باید از خود بپرسیم که کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ فرجام این جنگ بی‌شک پیروزی است و مستضعفین قطعاً بر مستکبرین پیروز می‌شود، اما نسل‌های بعد از اقدام امروز ما سوال خواهد کرد؛ غزه، لبنان، سوریه و عراق سینما و سینماگر ندارد و امید جهان اسلام امروز به شما سینماگران است که این ظلم را روایت کنید، راوی این تاریخ باشید و اجازه تحریف تاریخ را ندهید. از همه سینماگران ملی، روشنفکر و نیمه روشنفکران خواهش می‌کنم درباره فلسطین و مردم غزه سکوت نکنند. ما درباره این روایت و این نسل‌کشی مسئولیم و باید راوی آن باشیم.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور در آئین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: امسال شاهد برگزاری جشنواره با شکوهی بودیم و استقبال گرم و صمیمی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان باعث شکل گیری سانس‌های فوق‌العاده شد. تعداد بسیاری از فیلم‌های جشنواره، برای اولین بار در این رویداد نمایش داده شدند.

وی ادامه داد: آثار بین‌المللی زیادی به این جشنواره ارسال شد که آمار مربوط به آن‌ها بسیار قابل تامل است. از آقای زین‌العابدین تشکر می‌کنم که در طول دوران مدیریت خود جشنواره بسیار خوبی را برگزار کردند.

خزاعی به مرور مدیریت سه‌ساله خود در سازمان سینمایی پرداخت و گفت که در این مدت، به ویژه پس از پایان سال اول که تحت تاثیر همه‌گیری کرونا بود، موفقیت‌های چشمگیری در تولیدات سینمای کودکان و نوجوانان حاصل شد. او اشاره کرد که برخی از این تولیدات، علاوه بر نمایش داخلی، توانسته‌اند به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کنند و جایگاه سینمای کودک ایران را در سطح جهانی تقویت کنند. به گفته او، افزایش قابل توجه تعداد پروانه‌های ساخت و نمایش در این حوزه نشان‌دهنده رشد کمی و کیفی تولیدات است.

وی افزود: در ۳۰ کشور دنیا آثار پویانمایی ایرانی به اکران رسید و صنعت پویانمایی کودک و نوجوان ما رونق بسیاری پیدا کرد. در حوزه سیاستگذاری نیز، تأسیس بنیاد پویانمایی از جمله برنامه‌های مهم سازمان سینمایی بود. همچنین در حمایت از سینمای کودک و نوجوان «زنگ سینما» در مدارس شکل گرفت.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور در آئین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: خوشحالم که در آخرین روزهای مسئولیتم در سازمان سینمایی کشور شاهد برگزاری با شکوه اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بودیم. استقبال گرم کودکان و خانواده‌ها، برگزاری سانس‌های فوق‌العاده برای فیلم‌ها و رونمایی از برخی آثار که برای اولین‌بار در جشنواره رخ داد از نقاط مثبت جشنوارۀ سی و ششم بود.

او ادامه داد: حوزه بین‌الملل بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هنرمندانی از ۶۰ کشور آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند نیز از دیگر نقاط قوت جشنواره بود، لذا از همه گروه‌ها سپاسگزارم که همراه ما بودند تا شاهد برگزاری این جشنواره باشیم.

خزایی خطاب به حسین ریگی، کارگردان فیلم «میرو» که از محرومیت سیستان و بلوچستان گفته بود، اظهار کرد: تنها ۹ سالن سینما در سیستان و بلوچستان در دوره ما افتتاح شده و امروز باید گفت که سیستان بلوچستان محروم و مظلوم ما نفس می‌کشد و سینما و هنرمند دارد. عدالت فرهنگی مورد تأکید ما و دولت بود و تا حد امکان برای تحقق آن تلاش کردیم. در زمینه اقتصاد و رونق سینمای کودک، ۲۸ فیلم کودک و نوجوان طی این ۳ سال تولید شد و ۲۰۰ میلیارد نقدینگی به سینما وارد کرده است یا در حوزه بین‌الملل و بر اساس آمار دقیق بالغ بر ۳۰ میلیون دلار فروش سینمای پویانمایی طی این ۳ سال بوده است، استقبال از آثار پویانمایی ایرانی در کشورهای مختلف افزایش یافته و در ۳۰ کشور دنیا پویانمایی‌های ایرانی توسط بخش خصوصی اکران شده است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه امروز صنعت پویانمایی و سینمای کودک و نوجوان رشد کرده است، گفت: آینده بسیار درخشانی با ورود فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی در انتظار صنعت پویانمایی است و خواهیم دید که محصولات بسیار جذابی در حوزه انیمیشن و سینمای کودک و نوجوان در ایران و سایر کشورها اکران خواهد شد. در حوزه سیاست‌گذاری، تأسیس بنیاد پویانمایی یکی از اقدامات بود و با هدف حمایت از سینمای کودک و نوجوان نیز زنگ سینمای مدرسه در شورای عالی سینما مصوب و با همکاری آموزش و پرورش راه‌اندازی شد و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

خزاعی ادامه داد: اقدامات بسیار سازنده در ترویج و رونق سینما انجام شده که همین جشنواره که امروز به جایگاه واقعی و اصلی خود بازگشته از جمله آنهاست.

او تأکید کرد: امروز در موقعیتی در کشور و عرصه بین‌الملل هستیم که باید از خود بپرسیم که کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ فرجام این جنگ بی‌شک پیروزی است و مستضعفین قطعاً بر مستکبرین پیروز می‌شود، اما نسل‌های بعد از اقدام امروز ما سوال خواهد کرد؛ غزه، لبنان، سوریه و عراق سینما و سینماگر ندارد و امید جهان اسلام امروز به شما سینماگران است که این ظلم را روایت کنید، راوی این تاریخ باشید و اجازه تحریف تاریخ را ندهید. از همه سینماگران ملی، روشنفکر و نیمه روشنفکران خواهش می‌کنم درباره فلسطین و مردم غزه سکوت نکنند. ما درباره این روایت و این نسل‌کشی مسئولیم و باید راوی آن باشیم.

خزایی با اشاره به اتمام دوره مسئولیت خود از همه دستگاه‌ها و مسئوولین و منتقدان و همراهانش و از مردم که عامل این رونق فرهنگی بودند، تشکر و بیان کرد: من حامل سلام و پیام تشکر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم که قرار بود در این جشنواره حاضر باشند اما به دلیل همراهی در سفر رئیس‌جمهور موفق به حضور نشدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.